Бөлім: «Аңыздар»

Аңыз жанры. Қазақ халық ауыз әдебиетінің тарихи негізі бар мол саласы. Онда айтылатын оқиғалардың, кейіпкер аттарының, елді мекен, жер атауларының, мезгіл мөлшерінің деректілігі басым келеді. Әуезов аңыз жанры жайында Л. Соболевпен бірге жазған «Қазақ халқының эпосы мен фольклоры» атты монографиясында, 1957 ж. шыққан «Қазақ КСР тарихының» 1-томында жарияланған «Қазақтың ауыз әдебиеті» атты көлемді еңбегінде жан-жақты айтқан. Алғашқы еңбектің «Аңыз ертегілері» деген тарауында: «Қазақ аңыздарының ертегілерден ерекшелігі сол - барлығы да тарихта болған адамдар жайында айтылған, халық шығарған көркем әңгіме болып келеді. Кейін оларға қоспалар қосылады да, халық шығармашылығының ерекше бір саласын құрайды» деп бірден екі жанрдың жігін ашып алады. Монографияда эпос пен аңыздың негізгі ерекшелігі - соңғысының қара сөзбен баяндалатындығы эпостағыдай кейіпкерді тарихи прототипінен көп алшақтатпайтындығы, циклды боп келуі дейді. Қазақ аңыздарын Қорқыт, Асан Қайғы, Аддар Көсе сияқты тарихи адамдар туралы аңыздар мен күй аңыздары деп екі түрге бөлген. Бұл еңбекте Қорқыт, Асан Қайғы, Алдар Көсе, Жиренше, Күй аңызы деп жеке тарауларға бөліп те талданған. «Қазақтың ауыз әдебиеті» мақаласында аңыз жанрын ертегілермен бірге алып қарастырған. Алғашқы еңбекке қарағанда, көлемі шағын болғандықтан, ауыз әдебиеті жанрларын айқын ажыратып жіктемеген. Ертегі мен аңыздардың түп-төркіні халықтың арман-қиялы екенін негізге ала отырып, екі жанрға қатар талдау жүргізген. Әйтсе де «Бергі кезде Жамбыл жазған «Өтеген батыр» поэмасының сюжеті Асан Қайғы жайындағы аңызға тығыз байланысты» деп, ертегі мен аңыздың айырмашылығын айырып айтқан.
Патшаның даналығы
Бір дана патша өмір сүріпті. Оған оның ұлы бір күні, әке сені елдің бәрі дана, көрегені көп, ақылды деп сыйлайды, сен осы сол даналықты қайдан оқып..
©  Бейсембаева Алия
Аңыз «Аңдарға арналған мектеп» Джордж Риверс
Бір сәтте жануарлар бірігіп ақылдасуға бас қосады. Олар жаңа заманның мәселесін шешу үшін , бір ерлік іс жасау керек деп ұйғарады. Осыған байланысты..
©  Бейсембаева Алия
Орақты батыр - 2
Екінші аңыз:- Әлқисса, Әзіретті - Сұлтанның маңында (Түркістанның түбі болуы керек) ешкімнің ала жібін аттамайтын, ұрлыққа жоқ бір адам болыпты. Оның..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
Орақты батыр
Әлқиса, Әзірет Сұлтан жерінде биттің қабығына қан құйған екі қу болады. Өздері қауын егіп, қақ кептіретін диқангерлеу екен. Олармен көршілес жан..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
Жауыртау немесе Теміртау аңызы
Екі жақты жүріске арналған кең арналы асфальт жолмен Қарағандыдан солтүстікке қарай жеңіл автомобильмен шығып, 15-20 минут уақыт шамасында Жауыртау..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
АТБАСАР – АТ АЯЛДАТАТЫН ЖЕР
Атбасар – қазіргі уақытта Ақмола облысындағы кішкентай қалашық, аудан орталығы. Жанында Жабай өзені ағып жатыр. Осы жердің атауының шығу тарихы..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ЕСІЛ ӨЗЕНІ
Есілбай өзені Жезқазған облысындағы Ұлытау ауданында орналасқан. Оның атауы Есілбай деген адамның есімінен шыққан. Есіл өзені Ақмола, Қарағанды..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
КӨҢ ӨЗЕНІ
Ақмола облысының Теңіз ауданында Көң өзені бар. Оның екі саласы бар – Жақсы Көң және Жаман Көң. Бұл өзеннің атауы туралы зерттеушілердің әр түрлі..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ЗЕРЕНДІ
Ғалымдар арасында Зеренді топонимінің шығуы туралы бүгінге дейін ортақ пікір жоқ. Зеренді – көл мен ауылдың атауы, қазіргі уақытта Ақмола облысындағы..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
Жеке жауынгер және Жеке батыр туралы аңыз
Жеке батыр туралы аңыздың нақты тарихи негізі бар. Қазақстанның ең әсем өлкесі – Бурабай өңірінде «Жеке батыр» деп аталатын тау бар. Ол Бурабай..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
«ҚЫЗЫЛКЕНІШ» – ҚЫЗЫЛ ТАС ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Қарқаралы тауын артқа тастап, екі биік төбенің бағыты бойынша жүрсеңіз, сол екеуінің арасында алыстан түйенің екіөркеші секілді Доғал және Қоңыр Кент..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ҚЫЗЫЛ КЕНІШ САРАЙЫ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Кен болысының, Қарқаралы уезіндегі, Қызыл кеніш бұлағына жақын жерде белгісіз бір ғимараттың үйіндісі кездеседі. Жергілікті халықтың әңгімесіне құлақ..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ҚЫЗӨЛГЕНКӨЛ АҢЫЗЫ (ҚЫЗ БАТҚАН КӨЛ)
Бұл оқиға жау әскерлері қазақ жерін құйындай басып алған жылдары болған деседі. Батырлар мен алыптар соғыста мерт болып, өз қорғаушыларынан айрылған..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
БАЙДАЛЫ КӨЛІ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Байдалы көлі Ақмола облысындағы Аршалы ауданында орналасқан. Аңыз бойынша, осы жерлерден Абылай хан әскерлерімен жүріп өткен деседі. Оның..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ЖАБАҒЫ БАТЫР ҚОРҒАНЫ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Тобылға жақын барсаңыз, Айет өзенінің сазды жағалауын көресіз. Бұл жағалауда халықтың бостандығы үшін, бабаларымыздан қалған жер үшін шайқасқан..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
Ертіс өзені атауының пайда болуы туралы аңыз
Қыпшақтардың пайда болуы туралы мынадай аңыз бар. Ертеде ноғай халқының билеушісі қайтыс болып, екі ұлы мұрагер болып қалады. Үлкен ұлы ақылды, мықты..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
ҚАРАҚҰМ ШӨЛІНІҢ ЖИЕГІНДЕ. ШӨЛ МЕН ТҮЙЕ
Ыстық шөлде бірнеше күн сусыз жүре алатын мықты жануар түйе екені белгілі. Олар «Шөл кемелері» секілді, аптап ыстық күннің астында бірнеше күн бойы..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
Тораңғы туралы аңыз. ТҰРАННЫҢ КӨНЕ АҒАШЫ
Балқаш маңайы – тарихи тамыры көне ғасырларға, тіпті мыңжылдықтарға дейін тереңдеп жатқан ежелгі қазақ жері.Мысалы, қазақтардың оларға дейін көне..
©  Қазақ жерінің 100 аңызы
БАҚЫТ ІЗДЕП ЖҮРГЕН ЖАС ЖІГІТ
Бұрынғы заманда қарт кісі өлуге таяп қалған шағында өзінің ұлын жанына шақырып алып:– Балам, мен сенің кейін бақытты өмір сүруіңді қалаймын,–..
©  Нұрхалық Абдырақын
ЛУ БАН АҢЫЗЫ
Бұл аңыз ертедегі қытай құрылыс өнері жайында айтылған аңыз болып табылады. Бұнда Лу Бан – жауласқан бектіктер дәуірінің соңғы мезгіліндегі Лу..
©  Нұрхалық Абдырақын
ДА ҮЙ АҢЫЗЫ
Шя 夏 патшалығы тұсында су істерімен айналысатын Гу есімді адам болатын. Бір жолы үлкен сел болып, патша Гуге суды тоқтатуды бұйырады, алайда су..
©  Нұрхалық Абдырақын
АТ БЕЙНЕЛІ АЙДАҺАР АҢЫЗЫ
Хынан өлкесінің Ло Яаң шығыс терістігінде Мың Жияң дейтін ежелгі ел бар болатын, ол жердің шөбі шүйгін, суы тұнық, жайсан жер болған, аңыз бойынша..
©  Нұрхалық Абдырақын
ҚЫШ АЙДАҺАР АҢЫЗЫ
Баяғы заманда Тайқу көлінің маңында бір қап-қара алып айдаһар болыпты. Ол жаңбыр жаудыра алатын ерекше күшке ие болыпты. Қай жерде құрғақшылық болса..
©  Нұрхалық Абдырақын
НҮЙ ВАНЫҢ АСПАНДЫ ЖАМАУЫ
Аңыздардың айтуы бойынша, Хуан Ди Джулу соғысында айдаһарды жеңгеннен кейін көк тәңірі оны жұмаққа жіберіп, ауыл шаруашылығын басқаратын құдай қылды...
©  Нұрхалық Абдырақын
ШЫННҰҢНЫҢ ТҮРЛІ ШӨП-ДӘРІЛЕРДІ ЗЕРТТЕУІ
Бұрынғы заманда Янди дейтін Жер құдайы болған. Ол адамдарды өте жақсы басқарды. Әр айдың бесінші күні Аспан құдайы жерге жаңбыр жауғызады, оны «син..
©  Нұрхалық Абдырақын