Бөлім: «Аңыздар»

Аңыз жанры. Қазақ халық ауыз әдебиетінің тарихи негізі бар мол саласы. Онда айтылатын оқиғалардың, кейіпкер аттарының, елді мекен, жер атауларының, мезгіл мөлшерінің деректілігі басым келеді. Әуезов аңыз жанры жайында Л. Соболевпен бірге жазған «Қазақ халқының эпосы мен фольклоры» атты монографиясында, 1957 ж. шыққан «Қазақ КСР тарихының» 1-томында жарияланған «Қазақтың ауыз әдебиеті» атты көлемді еңбегінде жан-жақты айтқан. Алғашқы еңбектің «Аңыз ертегілері» деген тарауында: «Қазақ аңыздарының ертегілерден ерекшелігі сол - барлығы да тарихта болған адамдар жайында айтылған, халық шығарған көркем әңгіме болып келеді. Кейін оларға қоспалар қосылады да, халық шығармашылығының ерекше бір саласын құрайды» деп бірден екі жанрдың жігін ашып алады. Монографияда эпос пен аңыздың негізгі ерекшелігі - соңғысының қара сөзбен баяндалатындығы эпостағыдай кейіпкерді тарихи прототипінен көп алшақтатпайтындығы, циклды боп келуі дейді. Қазақ аңыздарын Қорқыт, Асан Қайғы, Аддар Көсе сияқты тарихи адамдар туралы аңыздар мен күй аңыздары деп екі түрге бөлген. Бұл еңбекте Қорқыт, Асан Қайғы, Алдар Көсе, Жиренше, Күй аңызы деп жеке тарауларға бөліп те талданған. «Қазақтың ауыз әдебиеті» мақаласында аңыз жанрын ертегілермен бірге алып қарастырған. Алғашқы еңбекке қарағанда, көлемі шағын болғандықтан, ауыз әдебиеті жанрларын айқын ажыратып жіктемеген. Ертегі мен аңыздардың түп-төркіні халықтың арман-қиялы екенін негізге ала отырып, екі жанрға қатар талдау жүргізген. Әйтсе де «Бергі кезде Жамбыл жазған «Өтеген батыр» поэмасының сюжеті Асан Қайғы жайындағы аңызға тығыз байланысты» деп, ертегі мен аңыздың айырмашылығын айырып айтқан.
ТҰЛПАРДЫҢ ДҮБІРІ
Алданазар ханға жүйрік тұқымы қайдан келді? «Толыбай»- ұранды Қанжығалыға ұран болған - Толыбай сыншы екен. Жүйрік сынайды екен. Сол Толыбайдың бір..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
КЕМПІР МЕН ҚАРҒА
Ертеде бір елсіз тауда бір жалғыз үй қыстап қалыпты. Ауып бара жатқан ел екен. Елге ере алмай, азаматының жоқтығынан, үй иесі кемпір болса керек. Бір..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ЖИРЕНШЕНІҢ ЕНДІ БІР ТҮЙІНДЕРІ
Бір жолы хан билеріне:– Дүниеде не өлмейді?- деп сұрақ қойғанда, алпыс би бір ауыздан былай деген екен:– Ағын су өлмейді, асқар тау өлмейді. Аспанда..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ЖИРЕНШЕ МЕН ҚЫЗЫЛЫМ
Бір жолы Қызылым карт Жиреншеге жолығып:– Шешен, сізден бір сұрайын деген сөзім бар еді, - дейді.– Сұраңыз,- дейді.– Он бес лақ, жиырма бес серке..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ШАШ ТУРАЛЫ ӘҢГІМЕ
Әз Жәнібек бір жақтан келе жатып, бір адамға кездеседі. Ол кісінің шашы қара, сақалы ақ екен. Қасында бірге келе жатқандардан:– Былай болуының..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ЖАҚСЫДАН ЖАМАН ТУМАЙТЫНЫ
Әз Жәнібек бір күні Жиреншеден сұрапты:– Шешен, қас жақсыдан жаман туа ма? - депті.Шешен:– Тумайды!- депті.Сонда хан ойлапты: «Өзінің баласы жаманға..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ҰСТА ТҰСПАЛЫ ЖӘНЕ ЖИРЕНШЕ
Әз Жәнібек хан қанша уәзірлеріменен келе жатса бір жақтан, бір ұста үй салып жатыр екен:− Осынша өнерің бар, күніне не аласың?- дейді.− Күніме бір..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ЖИРЕНШЕ ШЕШЕН
(ЕКІНШІ НҰСҚА)– Жоқ, қайтатұғынымның мәнісі бар. Әз Жәнібек деген ханымыз қырық жігітіне: «Өтірік пен шынның арасын айырып беріңдер!» - деп, қысым..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ЖИРЕНШЕ ШЕШЕН
(БІРІНШІ НҰСҚА)Әкесі ертерек өліп, жетім қалған бала екен. Әз Жәнібек хан бір жақтан келе жатса, бір жас бала жаяу мал өрісі жерде жүр екен. Айнала..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫНЫҢ МҰҢЫ
Мұнан соң қилы-қилы заман болар,Заман азып, заң тозып, жаман болар.Қарағайдың басына шортан шығып,Балалардың дәурені тамам болар.О күнде қарындастан..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫНЫҢ ЖЕР ТУРАЛЫ АЙТҚАНДАРЫ
(ЕКІНШІ НҰСҚА)Асан қайғы желмая мініп, желдіртіп, Сарыарқаны аралап жүргендегі жерге айтқан сындары.Ұзын Ертісті көргенде:– Мына шіркіннің баласы..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫНЫҢ ЖЕР ТУРАЛЫ АЙТҚАНДАРЫ
(БІРІНШІ НҰСҚА)Құйрығы жоқ, жалы жоқ,Құлан қайтіп күн көреді?!Аяғы жоқ, қолы жоқ,Жылан қайтіп күн көреді?!Жалаң аяқ байпаңдап,Қаздар қайтіп күн..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫ ЖӘНЕ ПЕРІ ҚЫЗЫ
Бір балдама ашып, талай нама көтеретұғын балгер айтқан екен:– Сенің бақ талайыңа су перісінің төресі, су сұлтанының қызы несіп болайын деп тұр!-деп...
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫ ЖӘНЕ ЕЖЕН ХАН
Асан қайғының шын аты - Хасенхан екен. Өзі нәзіркерде әулие деп айтуға жарарлық екен. Мұның он екі жасар бала күнінде қазақ шүршітке қарайды екен...
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ҚҰДАЙДЫ ҚОЛДАН ЖАСАУШЫЛАР ӘЛЕГІ
Баяғы заманда Хыбыш деген жұрт болыпты, Йемен уәлаяты делінеді. Ныжаш деген сұлтаны болыпты. Оның қол астында Абыраһа деген патшасы болыпты. Жалғанды..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
СҮЛЕЙМЕН МЕН ҚҰМЫРСҚА
Күндерде бір күні хазірет Сүлеймен ... ұзыны-ұзын, (ені) көлденеңі сегіз жүз шақырым қатар-қатар, бір ашық жері жоқ, сонша (иірді) [1] жерді түгел..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
НҰХ ПАЙҒАМБАР МЕН БІР КЕМПІР
Топан су әуел таһрор қылғанда, хазірет Нұх ғалайссаламның нан жабатұғын тандырынан білінді. Ол тандыр - тас еді, хазірет Хауа анамыз нан жапқан..
©  Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
Қырық қыз
 Оңтүстiк Қазақстан облысының таулы аймақтарындағы бұрынғы орман шаруашылықтарының жерлерi бұл күнде ерекше қорғалатын табиғи аумақтар санатына..
Бауырсақ
«Бауырсақ» ертегісін психологиялық тұрғыда қарап көрейік.1. Ертеде апа мен ата өмір сүріп балалы болғылары келеді. Содан мыннан ұн мен майды жыйып..
©  Бейсембаева Алия
Екі дос
Екі ер жігіт дос болыпты, бір-бірімен жақсы араласып, сыйласып жүреді екен. Бір досы екіншісінің үйіне қонаққа барған екен,дастарханға шақырып шай..
©  Бейсембаева Алия
Екі қасқырдың шайқасы
Атасы немересіне, балам адамның ішінде әр кезде ақ қасқыр мен қара қасқыр шайқасып жатады, - дейді. Сонда немересі атасына: Олардың қайсысы жеңеді?..
©  Бейсембаева Алия
Арман
Әкесі баласымен туған ауылына жұмыстан қайтып келе жатады. Жолда баласы бір тұлпарды көріп әкесіне; «қарашы, қандай әдемі,мықты тұлпар»дейді. Шіркін..
©  Бейсембаева Алия
Қарындаштың бес сапасы
Әжесінің хат жазып отырғанын көрген немересі; әже сіз хатқа мен туралы жазып жатырсың ба?- деп сұрайды.Әжесі жазуын тоқтатып, езу тартып немересіне..
©  Бейсембаева Алия
Өзіңді танудың қиын жолы
Үлкен күміс түсті балық өзенде жүзіп жүріп, домалақ аңқиған көзімен ойнап жүрген бала-шағаға қарады да аң-таң болып …. Осылар суға несіне қызығады..
©  Бейсембаева Алия
Әкесі мен қызы
Бірде қызы әкесіне келіп, мен өмір сүргім келмейді, шаршадым,қайда барсам да жолым болмайды,күшім жоқ,не істеймін,- дейді. Әкесі газдың үстіне үш..
©  Бейсембаева Алия